söndag 21 februari 2016

Skinnarloppet

Idag var det skidtävling,  Skinnarloppet 45 km.

Den spontana känslan efter dagens lopp var "Varför gör man det här?".
I år var banan för Skinnarloppet lite ändrad. På grund av snöläget kördes 3 varv på 15 km istället för de vanliga 2 varven. Det gjorde banan mycket mer kuperad!

Allt eftersom varven förflöt blev spåren allt sämre, isiga och vobbliga. Kraften i armarna försvann snabbt och sista varvet gick enbart på vilja. Många runt omkring hade dåligt fäste och problem med ifrysning. Jag körde på Madshus Inteligrip, dvs skidor med stighud under fästzonen istället för fästvalla. Idag var det helt rätt val! Fortfarande lite svårt i isiga spår när tröttheten gjorde tekniken sviktande. Men å var det bara att kliva utanför spåret så var fästet mycket bättre och jag hade inté problem med ifrysning som så många andra.

Trött och slut är jag ändå nöjd med loppet. Sitthastighet på 11,1 km/h var bättre än jag trodde. Jag hade inte förväntat mig snabbare än 10 km/h.
Men jag kan inte påstå att jag ser fram emot Vasaloppet som ju ändå är dubbelt så långt.... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar