onsdag 21 oktober 2015

Hösttur på Städjan

Städjan 1131 m.ö.h. är nog ett av de berg jag varit upp på flest gånger, både sommar och vinter. En av anledningarna är att vi kan åka över dagen. Det ligger i norra Dalarna, nära Idre Fjäll, ganska lättillgängligt. Från Idre by svänger man av mot Idre Fjäll och fortsätter rakt fram på fjällvägen förbi avtagsvägen till skidanläggningen. Efter ytterligare ca 1 km delar sig vägen, då håller man höger mot Gränjesåsvallen. Här finns parkering med dass...

Nu blev det en sen hösttur med fantastiska färger. De flesta löv hade fallit av, men marken var desto vackrare. Så här sent på hösten har vi inte varit här tidigare. Lycka att hitta blåbär på vägen!
Här kan man göra allt från en heldagstur till snabb sprint om man är vältränad.

Från parkeringen är det skyltat och vältrampat. Efter ca 1 km delar sig leden. Båda går att gå, vi tar oftast vinterleden rakt fram/åt vänster. Sommarleden åt höger är lite längre, lite mindre brant. Uppe på fjället planar det ut lite och lederna sammanstrålar igen. Den kryssmarkerade leden fortsätter förbi Städjan bort mot Nipfjället.

I bra väderlek är det inget problem att se stigarna upp på Städjan. Vi väljer oftast att gå upp längs ryggen till förtoppen och sen följa kammen upp. Vill man gå brantare går det att snedda upp direkt mot kammen. Idag var det välbesökt, nästan som att vara på ett norskt fjäll... :-) Det gillar jag!

A satt mycket i bärmesen men gick/klättrade själv upp på förtoppen och sen hela vägen upp till riktiga toppen.
Turen har inga svåra eller utsatta partier och passar bra att gå med barn. Det är lite kuperat totalt ca 445 höjdmeter upp. För oss tog det idag 2 h 45 minuter i aktiv gåtid upp och ner. Strax före toppen finns en spännande liten grotta att utforska för barnen.

Vad ska man ha med?

• Bekväma skor - gympaskor duger, men lite skönare med lite högre skaft
  • Vatten, kaffe och chokladkaka räcker om man går fort
  • Turmat + vattentermos - vi kör helt på Real Turmat, enkelt, gott och mättande.
  • Skaljacka, det blåser ofta uppe på kammen
  • Värmande plagg, om man går med barn som går långsamt. Lätt att man själv blir kall...
  • Torr underställströja, gör som norrmännen och byt till torrt på toppen.

KARTA med leder och raststugor